ویدئوگرافی: از کدام کتاب شروع کنم؟

برای شروع مبحث نجوم از کدام کتاب شروع کنم؟

این ویدئو توسط مدیر بخشی فنی به درخواست کاربران در اینستاگرام آپلود شده است.

مشاهده وضعیت کتاب

امکان مشاهده وضعیت اثرهای در دست انتشار

کاربران عزیز:

امکان مشاهده وضعیت اثر به وبسایت افزوده شد.
از این پس میتوانید با مراجعه به کتاب در دست انتشار نشر (اعم از چاپ اولی‌ها و تجدیدچاپی‌ها) از وضعیت اثر مطلع شوید.

    انواع وضعیت اثر:

  • 1. در دست ترجمه
    در این وضعیت، کتاب نزد مترجم بوده و کتاب در حال ترجمه میباشد
  • 2. در حال آماده سازی توسط تیم نشر:
    در این وضعیت، کار ترجمه به پایان رسیده و کتاب توسط تیم صفحه آرایی و ویراستاران و در نهایت مترجم در حال بازبینی و آماده سازی برای ارسال به ارشاد و دریافت مجوز است
  • 3. در انتظار دریافت مجوز:
    در این وضعیت، کتاب برای تاییدیه و گرفتن مجوز انتشار و پخش به وزارت ارشاد ارسال شده است و زمان دقیق دریافت تاییدیه و چاپ مشخص نیست. زیرا هیچ کتابی در انتشارات مازیار بدون دریافت مجوز کتبی و رسمی از سوی وزارت ارشاد منتشر و عرضه نمیگردد
  • 4. در انتظار چاپ:
    در این وضعیت کتاب مجوز رسمی را دریافت کرده و در برنامه چاپ انتشارات است.
    برای اطلاع از زمان دقیق ما را در شبکه‌های مجازی (تلگرام، اینستاگرام و توییتر) دنبال کنید

طبق روال همیشه، تازه‌های نشر دو هفته قبل از چاپ و پخش به صورت روزانه در شبکه‌‌های اجتماعی انتشارات اطلاع رسانی میشوند و قابل پیش‌خرید میباشند.

معرفی کتاب: فقط برایم نامه بنویس – عشاق گولاگ

معرفی جامعی بر کتاب فقط برایم نامه بنویس

این متن برگرفته از کتاب به قلم مترجم: غلامحسین میرزاصالح است.

گولاگ الگوی مدرن و بازسازی نهادی بود کهن که هومر در حماسه‌هایش آن را سرنوشت محتوم اسیران جنگی می‌دانست و فیلسوفان یونانی مأمن موجوداتی در خدمت گزیدگان و اهل اندیشه و هنر. اگر بردگان آن روزگاران به ناچار وادار به ساختن کانال‌های آبیاری، توسعه‌ی راه‌های بازرگانی، پل‌ها و اماکن ورزشی و نمایشی و قصرها و ییلاق‌های سلطنتی و اشرافی می‌شدند، بردگان گولاگ نیز با جیره‌ی کمتر و ساعات روز و شب بیشتر مجبور به ساختن آبراه‌ها، هزاران کیلومتر راه‌آهن و شکستن و حمل صدها هزار خروار سنگ و صخره و حفر تونل برای مترو و تأسیسات عظیم دولتی بودند.

گولاگ یک نظام برده‌داری بود به وسعت طول و عرض روسیه: از جزایر دریای سفید تا سواحل دریای سیاه، از قطب شمال تا دشت‌های آسیای مرکزی، از مورمانسک تا ورکوتا و قزاقستان و از مرکز مسکو تا حوالی لنینگراد. عنوان گولاگ (Gulag) برگرفته از حروف اول Glavnoe (مرکز) Upravlenie (اداره) Lagerei (اردوگاه) است و در مجموع به معنی اداره‌ی مرکزی اردوگاه. از عنوان گولاگ به مرور زمان تنها برای اردوگاه‌های کار اجباری استفاده نمی‌شد، بلکه خود به اشکال مختلِف یک نظام مستقل برده‌داری در اتحاد شوروی محسوب می‌شد، مانند اردوگاه‌های کار، اردوگاه‌های جزایی، اردوگاه‌های جنایی و سیاسی، اردوگاه‌های زنان، اردوگاه‌های کودکان و اردوگاه‌های موقتی. گولاگ در واقع یک نظام سرکوبگر بود که زندانیان آن را «چرخ گوشت» می‌خواندند: بازداشت، بازجویی، انتقال با کامیون‌های ویژه‌ی احشام، کار اجباری، نابود کردن خانواده‌ها، تبعیدهای دراز مدت، مرگ زودرس و غیرضروری.

سابقه‌ی گولاگ معاصر به سده‌های گذشته باز می‌گشت. بریگادهای کار اجباری در سیبریه از سده‌ی هفدهم تا اوایل سده‌ی بیستم فعال بودند. سرکوب گروهی مخالفان حقیقی و ساختگی از همان روزهای نخست انقلاب اکتبر رواج داشت. لنین رهبر آن انقلاب در تابستان 1918 از پیروانش خواست تا «عناصر غیرقابل‌اعتماد» در اردوگاه‌های خارج از شهرهای بزرگ نگهداری شوند و تحت مراقبت شدید باشند. انبوهی از نخبگان و گزیدگان اجتماعی، بازرگانان سرمایه‌دار و مردمانی که به دروغ «دشمنان» بالقوه‌ی «خلق» می‌نامیدند به موقع بازداشت و زندانی شدند. تا پیش از 1921 در چهل و سه استان روسیه‌ی شورایی، هشتاد و چهار اردوگاه برپا شده بود که «دشمنان خلق» بیشترین شمار زندانیان آن بودند.
از 1929 اردوگاه‌ها اهمیت تازه‌ای یافت.

استالین در این سال تصمیم گرفت تا برای شتاب بخشیدن به صنعتی شدن اتحاد شوروی و لزوماً استخراج معادن ارزشمند نواحی غیرقابل‌سکونت ماورای شمال از نیروی کار رایگان بهره‌برداری کند. در همین سال تشکیلات پلیسی و امنیتی، نظام حقوقی و جزایی کشور را به دست گرفت و به مرور سرپرستی و اداره‌ی تمام اردوگاه‌ها و زندان‌ها را از حوزه‌ی قضایی منفک و زیرمجموعه‌ی خود دانست. بازداشت‌های گسترده‌ی سال‌های 1937 و 1938 باعث افزایش شدید تعداد زندانیان گردید. برخلاف انتظار عمومی شمار زندانیان در اواخر آن دهه کاهش نیافت، بلکه در طول جنگ افزایش چشم‌گیری یافت و در اوایل دهه‌ی 1950 به اوج خود رسید. اردوگاه‌های کار اجباری در همین دوران نقش محوری در اقتصاد اتحاد شوروی سوسیالیستی داشت. گولاگ در آن سال‌ها یک‌سوم طلای کشور را تولید می‌کرد و نقش اساسی در استخراج زغال سنگ و تولید چوب و الوار داشت. در دوران حیات رژیم اتحاد شوروی حدود 470 اردوگاه تأسیس گردید که بر هزاران اردوگاه کوچک‌تر (کلنی) در سراسر کشور نظارت داشت. تعداد زندانیان هریک از چند صد نفر تا چند هزار نفر برآورد می‌شد. از زندانیان گولاگ، تقریباً در تمام مشاغل و صنایع ضروری و گاه بسیار پیشرفته استفاده می‌شد. از جمله در کارخانه‌ها، پروژه‌های راه‌سازی، کارهای ساختمانی، کشیدن خطوط راه‌آهن و آبراه‌ها کشت و زرع، الوارکشی، طراحی صنایع نظامی و انواع هواپیماها.1

محل زندگی اسیران گولاگ از سایر مردم جدا بود و محل اقامت‌شان به کشوری در درون کشور دیگر شباهت داشت. زندانیان ادبیات خاص خود را داشتند و نوع شرارت‌ها و قهرمانان‌شان با دیگران متفاوت بود. آنانی که با هم زیسته بودند و دیگرانی که از روی وظیفه و شغل نگهبانی با آنان سر و کار داشتند، سال‌ها بعد با نگاهی اجمالی، حتی به هنگام تردد در خیابانی یکدیگر را می‌شناختند. زندانیان گولاک به جز پایان یافتن مدت محکومیت خود ممکن بود به خاطر پیوستن به ارتش سرخ، ابتلاء به بیماری لاعلاج، گمارده شدن به سمت‌هایی چون بازرسی و نگهبانی و جز آن آزاد شوند.
از سال 1929که اردوگاه‌ها رو به گسترش نهاد تا اوج توسعه‌ی خود در 1953 و مرگ استالین طبق منصفانه‌ترین برآوردها هیجده میلیون نفر سر از گولاگ درآوردند. شش میلیون نفر دیگر به بیابان‌های قزاقستان و یا جنگل‌های سیبریه تبعید شدند. پس از مرگ استالین جانشینانش اردوگاه‌ها را تعطیل کردند. در واقع اردوگاه‌ها را تغییر شکل دادند و در دهه‌ی 1970 و 1980 برای نسل جدیدی از زندانیان که دست به فعالیت‌های دموکراتیک می‌زدند و همچنین ملیت‌های غیر روس اقمار اتحاد شوروی آماده گردید. گورباچف که خود نوه‌ی یکی از زندانیان گولاگ بود در سال 1987 شروع به انحلال اردوگاه‌های سیاسی کرد. به اعتباری می‌توان گفت که مدت استقرار نظام اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی و نظام مدرن گولاگ دو مقوله و پدیده‌ی توأمان بودند.

تلاقی جامعه و فرهنگ روشنفکری با موضوع استالینیسم و گولاگ از مباحث حیرت‌انگیز و گاه طنزآمیز شش هفت دهه‌ی اخیر بوده است. شهرت فیلسوف آلمانی مارتین هایدگر به خاطر دفاع از نازیسم لطمه‌ی فراوانی دید، علاقه و اشتیاقی که پیش از جنایات هیتلر مطرح شده بود. اما معروفیت فیلسوفانی چون ژان‌پل ‌سارتر به علت حمایت صریح و تند و تیزشان از استالین، حتی در سال‌های پس از جنگ که بسیاری از جنایات آن خود کامه برملا شده بود، آسیب ندید.
هایدگر در اول ماه مه به حزب ناسیونال سوسیالیست پیوست. تصمیم هایدگر از سر جوانی و بی‌خبری نبود، چون چهل سال از عمرش مي‌گذشت. چند روز پس از انتصاب هایدگر به ریاست دانشگاه فرایبورگ مراسم کتاب‌سوزان در روز 10 ماه مه 1933 در بسیاری از شهرهای آلمان برگزار شد. انتصابش به ریاست آن دانشگاه، با عنوان برساخته‌ی خودش «رهبر(Führer) دانشگاه» پاداش او در آن همدلی بود که به هنگام درخواستش از مردم سرمست آلمان در آستانه مراجعه به آراء عمومی در 12 نوامبر در رأی دادن به سرجوخه‌ی اتریشی به اوج خود رسید. همان به اصطلاح عقلانیتی که به این ایدئولوژی اجازه داد تا به مدت 12 سال بر جامعه آلمان استیلای کامل داشته باشد

وقتی در 25 ژوئن 1950 کره‌ی شمالی به کره‌ی جنوبی حمله کرد، واکنش کسانی چون پیکاسو و سارتر، آن بود که چون شوروی در برابر تهدید جنگ سوم طرفدار صلح است، می‌بایست از مخالفت گسترده‌ی جهانی با آن تهاجم خودداری ورزید. پیکاسو با کشیدن تصویر کبوتری، صلح‌طلبی بلشویک‌ها را جهانی ساخت و سارتر که خود مانند مارکس دست‌پرورده‌ی تربيتي بورژوايي بود با صدایی رسا اعلام کرد که من «از این لحظه به بعد نفرت خود از بورژوازی» را در درونم نهادینه کردم و «هرگز آن را رها نخواهم کرد.» از آن جايي كه سارتر در دورانی از بی‌خردی، ماترياليسم تاريخي را فلسفه‌ی منسوخ‌ناشدني مي‌دانست و مفتضح‌تر از آن، يگانه فلسفه‌ی بزرگ طي اعصار، او و چپ‌گرايان ديگر از پديده‌هایي چون فساد، واپس‌گرايي و هر كشور بورژوامنشی احساس انزجار مي‌كردند و فاشيست‌هايي چون دريو لاروشل و روبر برازياك، آلماني‌ها را به خاطر نابود كردن نظام منحط قديم و تحت سلطه‌ی يهوديان، ليبرال‌ها و فراماسون‌ها را مي‌ستودند. اين چنين شد كه ضد ساميان، عناصر ناباب، خداترسان و «فرانسه‌ی پاك‌نهاد» بار ديگر پشت سر اميال خيرخواهانه‌ی پتن «قهرمان كبير» جنگ بزرگ گرد آمدند. در ترانه‌اي خوانده مي‌شد: آتشي مقدس در سرزمين ملي سربرآورده… اي مارشال آماده‌ايم!
سارتر يك‌بار نوشت كه: چون ما عضو حزب كمونيست نبوديم وظيفه نداشتيم درباره‌ی اردوگاه‌هاي كار اجباري شوروي دست به قلم ببريم. ما فقط مي‌توانستيم در مشاجرات مربوط به ذات و اصل سيستم دخالت كنيم. او در دیداری با آلبر كامو مي‌گويد: «مثل تو من هم اين اردوگاه‌ها را تحمل‌ناپذير مي‌دانم، اما در عين‌حال دلم نمي‌خواهد اين موضوع هر روز در روزنامه‌هاي بورژوايي مطرح شود.»

گفتن و نوشتن مكرر شمار كساني كه از ترور و قحطي در دهه‌ی 1930 در اوكراين، كه استالين باعث و باني آن بود، جان باختند بیش از تعداد يهودیاني بود كه به دستور هيتلر نابود شدند که نه تنها باعث تحريك افكار عمومي در ميان قشرهاي تحصيلکرده و روشنفكر نشد، بلكه اصولاً به اين‌گونه تصفيه‌های گسترده به عنوان راهي ضروري براي پيشرفت و توسعه‌ی عمومي مي‌نگريستند.

گروه‌هاي كوچكي از چپ‌هاي غربي در توجيه اردوگاه‌هاي كار اجباري در اتحاد شوروي با مشكل روبرو بودند، همين‌طور درباب دوران وحشت سال‌هاي 1930. در 1936 كه ميليون‌ها دهقان روسي در اردوگاه‌ها بودند، سيدني و بتائريس وب پژوهش مفصلي را منتشر كردند كه از جمله در آن آمده بود «دهقانان ستم‌ديده روس به مرور در حال آشنايي با آزادي‌هاي سياسي معقول و شايسته هستند.» هم‌زمان با محاكمات فرمايشي مسكو و محكوم شناختن هزاران نفر از اعضاي بي‌گناه حزب به دستور استالين، برتولت برشت نمايشنامه‌نويس پرآوازه‌ی آلماني به سيدني هوك مي‌گويد: «هرچه بيشتر بي‌گناه باشند، بيشتر مستحق مرگ هستند.»

از انقلاب بلشویک‌ها به بعد اطلاعات رسمی درباره‌ی اردوگاه‌های کار اجباری در دسترس همگان بود. یکی از مشهورترین روایت‌ها درباره‌ی نخستین اردوگاه‌ها، ماجرای احداث آبراه دریای سفید بود که حتی به زبان انگلیسی هم منتشر شد. تنها نمی‌توان حماقت را به عنوان پاسخی قانع‌کننده برای نادیده گرفتن آن گزارش از طرف روشنفکران غربی تلقی کرد. از سوی دیگر دست راستی‌ها کوشیدند که اتحاد شوروی را به خاطر آدم‌کشی‌هایش محکوم کنند، اما آنان از روش‌هایی استفاده کردند که به خودشان لطمه زد. بدون تردید مردی که بیشترین صدمه را وارد ساخت جو مکارتی بود. اسناد اخیر نشان می‌دهد که به رغم صحت پاره‌ای اتهامات وارده از سوی او به کسانی که تا‌حدی با ایده‌ی کمونیسم همدلی داشتند، از اعتبار اصل ماجرا کاست و متهم به شووینیسم شد.

دولت‌مردان غربی با موافقت با بازگشت هزاران نفر از اتباع روسیه به کشورشان در واقع آنان را به سوی مرگ فرستادند و در اجلاس یالتا میلیون‌ها نفر را به قیمومت حکومت روسیه‌ی شوروی درآوردند. هیچ‌کس به این قضیه نمی‌اندیشد که دولت‌های غربی یک آدم کش را به کمک آدم کش دیگری از پای درآوردند. هیچ‌کس نمی‌خواهد به یاد آورد که نجات تنها دولت توتالیتر جهان بدون همکاری و کمک گسترده جهان غرب امکان‌پذیر نبود. آنتونی ایدن وزیر امور خارجه‌ی بریتانیا می‌گفت: «من دلبستگی خاصی به استالین دارم. او هیچ‌وقت زیر حرفش نمی‌زند.» انبوهی تصاویر در دست است که استالین و چرچیل و روزولت را سرخوش و خندان از پیروزی نشان می‌دهد.

رهبران رژیم جدید روسیه در سال 1917 لازم نبود برای اقدامات خشونت‌بارشان به نظام‌های دیگر بنگرند و از آنان تقلید کنند. روسیه خود از بدو تأسیس در سده‌ی هفدهم موازینی برای تبعید اتباعش داشت. این سنت برای نخستین‌بار با اعلام قانون سال 1649 رسمیت یافت. این مجازات در آن زمان از مجازات‌های دیگر سبک‌تر به نظر می‌رسید. البته در مقایسه با مجازات‌هایی چون اعدام، داغ‌ و یا مثله کردن مجرمین. شمار زیادی از روشفکران روسیه و نویسندگان، از جمله پوشکین مشمول تبعید شدند. آنتوان چخوف در سال 1890 که در اوج دوران شهرت خویش بود برای بازدید از تبعیدگاه‌های موجود در روسیه به جزیره‌ی ساخالین رفت. او قبل از حرکت به ناشرش نوشت: «ما اجازه می‌دهیم میلیون‌ها نفر بدون دلیل و علت در زندان‌ها بپوسند، بدون آن که به درد دل‌شان رسیدگی شود. ما با روش‌های وحشیانه، ده‌ها هزار نفر را در هوای سرد، با غل و زنجیر به جایی هزاران کیلومتر دورتر انتقال می‌دهیم… آنان را مبتلا به سفلیس و انحرافات جنسی می‌کنیم… بر شمار جنایتکاران می‌افزاییم… »

نظام گولاگ در دوران حکومت سیصد ساله‌ی رومانف‌ها کاملاً رسمیت داشت و از آن هم برای مجازات مدنی و هم سرکوب دشمنان داخلی وضع موجود استفاده می‌شد. به‌عنوان مثال تزارها هیچ‌گاه از تبعیدگاه سیبریه صرفاً برای نگهداری جنایتکاران استفاده نمی‌کردند. قانون سال 1736 مقرر می‌کرد که اگر در روستایی تشخیص داده شود که اقامت شخصی باعث ناراحتی و بدآموزی دیگران می‌شود، ریش‌سفیدان دهکده می‌توانستند اموالش را به نفع خویش ضبط و از او بخواهند که به جای دیگری نقل مکان کند. اگر این فرد قادر به یافتن جایی برای خود نبود، به حکم حکومتی به جایی تبعید می‌شد. نیکیتا خروشچف مشهورترین مقامی بود که از این قانون در سال 1948 استفاده کرد و اقدام به تبعید دسته‌جمعی دهقانان نگون‌بختی نمود که مدعی بود با عشق و علاقه کار نمی‌کنند. کار تبعید مردمان ناراضی در سراسر قرن نوزدهم همچنان ادامه داشت. جورج کنان (1924- 1845) پسر عموی پدر دیپلومات مشهور و سفیر آمریکا در اتحاد شوروی جورج فراست کنان، در کتاب خود تحت عنوان سیبریه و شیوه‌ی تبعید از مشاهداتش از روسیه در سال 1891 می‌نویسد: شخص نگون‌بخت ممکن است متهم به ارتکاب جنایت نباشد… اما اگر به اعتقاد مقامات محلی، اقامتش در محل یا ناحیه‌ی بخصوصی «مضر تشخیص داده شود» و یا «مغایر با آرامش عمومی» باشد بدون حکم رسمی دستگیر و از دو هفته تا دو سال زندانی می‌شود و سپس برخلاف میل زندانی به یکی از نقاط امپراتوری تبعید می‌گردد و پلیس آن ناحیه تا ده سال او را زیر نظر می‌گیرد. این‌گونه تبعیدهای اداری و سازمانی که نیازی به محاکمه‌ی قانونی و فراگردهای آن نداشت، از نظر حکومت مجازات ایده‌آلی بود در برخورد با آدم‌های شرور و بخصوص مخالفان رژیم حاکم. در روزهای نخست اجرای این دستور، بسیاری از اشراف لهستانی که به اشغال املاک و مصادره‌ی اموال‌شان از طرف روس‌ها اعتراض و شورش می‌کردند محکوم به تحمل تبعیدهای درازمدت می‌شدند. این‌گونه تبعیدهای نامشروع بعدها گروه‌های مذهبی و انقلابی و از جمله خود بلشویک‌ها را دربرگرفت. بدنام‌ترین تبعیدیان از نظر حکومت، در سده‌ی نوزدهم «ساکنان اجباری» سیبریه بودند. کسانی که در مجموع دکابریست خوانده می‌شدند. اریستوکرات‌های ممتازی که بر ضد نیکالای اول به پا خاستند. انتقام تزار از آنان باعث انتقاد شدید ملل اروپایی گردید. اعدام پنج تن از انقلابیون و اعزام بقیه در غل و زنجیر به سیبریه که شمار اندکی از آنان زنده ماندند، در واقع نخستین واکنش دولت و گروه‌های سیاسی اروپایی بود نسبت به دولتی خودکامه که پس از سقوط ناپلئون و سخنرانی آزادی‌خواهانه‌ی الکساندر اول در پاریس قدم به عرصه‌ی بین‌المللی می‌گذاشت. الکساندر گریبایدوف 224مین متهمی بود که در کمیسیون تحقیق مورد بازجویی قرار گرفت.

30 سال بعد الکساندر دوم جانشین نیکالای اول آنان را مورد عفو قرار داد و زندانیان توانستند به سن پترزبورگ باز گردند. فیودور داستایوسکی که در 1849 محکوم به چهار سال زندان و بیگاری شد، از جمله زندانیان مشهور آن دوران بود. او پس از بازگشت از تبعیدگاهش در اومسک اقدام به نگارش خاطرات خانه‌ی مردگان کرد.

گولاگ در زمان حکومت بلشویک‌ها مانند دوران تزارها صرفا محلی برای مجازات مجرمان نبود. استالین به اسیران گولاگ به چشم نیروی بالقوه‌ای‌ جهت گشودن گره مشکلات اقتصادی می‌نگریست. جمعیت ساکن نواحی وسیع شرق و ماورای شمال روسیه بسیار اندک بود و کشور از اوایل سده‌ی هیجدهم با کمبود نیروی انسانی برای استخراج معادن غنی آن نواحی مواجه بود. در نتیجه از همان زمان تصمیم گرفته شد که با وادار کردن زندانیان به کار اجباری بر میزان تولیدات بیفزایند. آنان این نوع مجازات را «کاتُرگا» می‌خواندند، خطابی برگرفته از واژه‌ی یونانی «کاتیری‌گون» به معنی «اعمال زور.» این نوع بیگاری در زمان پتر کاملاً رواج یافت و از محکومان و سرف‌ها برای تأسیس جاده‌ها و راه‌های ارتباطی، استحکامات نظامی، انواع کارخانه‌ها، کشتی‌سازی و ساختن سن‌پترزبورگ بهره‌برداری می‌کردند. پتر در سال 1722 که قدم به میانسالی گذاشت فرمانی صادر کرد که به موجب آن جنایتکاران با همسران و فرزندان‌شان باید به تبعیدگاه‌هایی در جوار معادن نقره در شرق سیبریه اعزام می‌شدند. پتر با بیگاری کشیدن از صدها هزار زندانی و سرف برای حمل صدها هزار خروار سنگ به اراضی‌یی که در سواحل بالتیک فتح کرده بود، شهری به نام خویش بنا کرد و به عنوان پایتخت جانشین مسکو نمود. او در 1721 خود را «امپراتور کل روسیه» نامید و یک سال بعد نظام سنتی جانشینی را لغو و آن را از جمله اختیارات امپراتور حاکم شناخت. در واقع نشاندن همسر دومش، بر کرسی امپراتوری در سه سال بعد از عواقب همین تصمیم بود که تا امپراتوری پُل اول تداوم یافت.

در سده‌ی 19 تعداد کاترگا به نسبت زیاد نبود. در 1906 فقط شش هزار کاترگا در حال بیگاری بودند. در سال 1916 در آستانه‌ی انقلاب تعداد آن‌ها به 28600 نفر افزایش یافت. کسان دیگری هم بودند که با خانواده‌های‌شان در نواحی تعیین شده به‌سر می‌بردند. در سال‌های 1824 تا 1889 رقمی معادل 720 هزار نفر برای سکونت اجباری به سیبریه فرستاده شدند. اکثر این افراد خانواده‌های‌شان را به همراه بردند. خیلی از این افراد در زمستان‌ها از گرسنگی و سرما می‌مردند.

در اوایل قرن بیستم از سختی مقررات حاکم بر تبعیدیان و ناراضیان روسیه قدری کاسته شد و نیروهای امنیتی و پلیس در برخورد با مجرمان و مخالفان، رفتار بهتری پیش گرفتند. تقریباً از آن پس تبعید به سیبریه باعث برباد رفتن آبروی کسی نمی‌شد. اینک گروه معروف به بلشویک شاهد رفتار دلنشینی از سوی زندانبانان خود بودند. اورجنیکیدزه یکی از رهبران بلشویک‌ها می‌گفت که وقتی در برجی در سن پترزبورگ زندانی بود کتاب‌های آدام اسمیت، ریکاردو، پلخانف، ویلیام جیمز، فردریک تیلور، داستایوسکی، ایبسن و دیگران را می‌خوانده است. بلشویک‌ها – به هنگام اسارت در دوره تزارها – در قیاس با دوران حاکمیت خودشان، بسیار خوب می‌خوردند و می‌پوشیدند. آنان حتی به آرایشگاه می‌رفتند. عکسی از تروتسکی در دست است که او را در زندان «مخوف» پتروپل در سال 1906 نشان می‌دهد که کت و شلوار شیکی به تن دارد و کراوات زده و پیراهن سفید یقه آهاری پوشیده است. فقط از سوراخ روی در پشت سر او می‌توان فهمید که در زندان است. عکس دیگری از او به هنگام تبعید در سال 1900 در سیبریه گرفته شده که پالتویی از پوست خز بر دوش دارد و مردان و زنان گرد او نیز چکمه پوشیده و لباس خز به تن دارند. پنجاه سال بعد چنین تجملاتی در گولاگ خواب و خیالی بیش نبود.
از آن‌جایی که زندگی در تبعید در زمان تزارها ناخوشایند بود، فرار زندانیان و تبعیدیان امری رایج به حساب می‌آمد. استالین خود چهار بار، و به شهادت دمیتری والکاگونف هفت بار دستگیر و تبعید شد و سه بار و به گفته‌ی والکاگونف پنج بار توانست فرار کند. یک‌بار از ایرکوسک و دفعات دیگر از استان ولگودا گریخت، جایی که بعداً به محل اردوگاه کار اجباری تبدیل شد.

اگر گولاگ را بخش جدایی‌ناپذیر تاریخ روسیه در دوران تزارها و بلشویک‌ها تلقی کنیم، باید بدانیم که اتحاد شوروی سوسیالیستی تنها کشور در سده‌ی بیستم نبود که نظام اجتماعی توتالیتر و سیستم اردوگاهی را بنیان نهاد. هر دو نظام تقریباً در زمانی مشابه آن هم در یک قاره تأسیس گردید. هیتلر از اردوگاه‌های کار اجباری استالین اطلاع داشت و استالین هم از هولوکاست مطلع بود. زندانیانی بودند که شرح کاملی از اوضاع و احوال هر دو اردوگاه را گزارش می‌دادند. نازیسم و کمونیسم هر دو از ورطه‌ی جنگ بزرگ و جنگ داخلی روسیه سر برآوردند. هر دو کشور از سال 1914 در سراسر اروپا اردوگاه‌هایی برای نگهداری اسیران جنگی خود برپا کردند. در سال 1918 بیش از دو میلیون و دویست هزار اسیر جنگی در روسیه به‌سر می‌بردند. در حقیقت بعضی از اردوگاه‌های بدنام اتحاد شوروی، در آغاز جهت اسرای جنگ بزرگ برپا شده بود.

منظور از اردوگاه در آغاز برپایی محلی بود برای نگهداری آدم‌هایی که رفتارشان مورد پسند دیگران نبود. از این اردوگاه‌ها برخلاف انواع بعدی، برای دور نگه‌داشتن افراد ناباب شهری و یا گروه‌های نژادی دیگر و جز آن استفاده می‌شد.
نخستین اردوگاه‌های مدرن نه در روسیه و نه در آلمان، بلکه در سال 1895 در کوبا تأسیس گردید. در این سال امپراتوری اسپانیا برای پایان بخشیدن به یک سلسله شورش‌ها به اجرای سیاست تمرکز مجدد روی آورد که همراه با دور کردن دهقانان کوبایی از سرزمین‌های‌شان و تمرکز دادن آنان در اردوگاه‌هایی بود که برای این کار در نظر گرفته بودند. اقدامی که باعث شد شورشیان از حمایت روستائیان و مخفی شدن در نزد آنان و مهم‌تر از همه مواد غذایی مورد نیازشان محروم شوند. در سال 1900 انگلیسی‌ها از این واژه برای توجیه اقدامات و مقصود مشابهی در طول جنگ با بوئرها در آفریقای جنوبی استفاده کردند. عنوان Kontslager که در زبان روسی تداول یافت در حقیقت ترجمه‌ی «Concentration camp» در زبان انگلیسی است که به علت آشنایی تروتسکی با تاریخ جنگ بوئرها صورت گرفت. در 1904 استعمارگران آلمانی در جنوب آفریقا به نوعی از سرمشق انگلیسی‌ها پیروی کردند و به عوض تصرف قلمرو متعلق به قبیله‌ی هره‌رو، بومیانی که در نامیبیا، آنگولا و بوتسوانا زندگی می‌کردند، آنان را وادار به کار اجباری در کلنی متعلق به خود کردند. ارتباط انکارناپذیری میان این نخستین اردوگاه‌های کار اجباری آلمان‌ها در آفریقای جنوبی با اردوگاه‌های آنان در سه دهه‌ی بعد در خود آلمان وجود دارد. به مدد همین کلنی‌های آفریقای جنوبی بود که واژه‌ی کونزنترترون‌لگر در سال 1905 وارد زبان آلمانی شد. نخستین کمیسر امپراتوری آلمان در جنوب غربی آفریقا هاینریش گورینگ حقوقدان، پدر فیلد مارشال هرمان گورینگ و مؤسس لوفت وافه (نیروی هوایی آلمان) بود. هاینریش گورینگ در سال 1933 اولین اردوگاه‌های کار اجباری آلمان را بنیان نهاد. در همین اردوگاه‌ها بود که نخستین آزمایش‌های پزشکی روی بدن انسان آغاز شد. دو تن از شاگردان دکتر سروان یوسف منگل، یعنی: تئودور مولیسون و اویگن فیشر شروع به تحقیق و آزمایش روی مردم نامیبیا و تانزانیا نمودند. پروژه‌ی اصلی اویگن فیشر اثبات برتری نژاد سفید بر انواع دیگر بود.

شیوه‌ی کشتار گروهی در دو نظام توتالیتر سده‌ی بیستم یکسان نبود. بلشویک‌ها برای نابود کردن دشمنان داخلی و منطقه‌ای از راه و روش سنتی رومانف‌ها پیروی می‌کردند که حیرت کسی را برنمی‌انگیخت. می‌شد به شهادت اِما گلدمن «در شب به اجرا گذاشتن تصویب‌نامه‌ای که اعدام را در روسیه ملغی می‌کرد، پانصد نفر را به‌دار کشید.» و آن را ضرورت انقلابی و لازم خواند برای ماتوشکا روسیا، و یا قربانیان را در جنگل کاتین به صف کرد و پس از شلیک از پشت به کاسه‌ی سرشان، بیرون از اردوگاه‌ها خاک به روی‌شان ریخت. فراگردی که آلمانی‌ها آن را «غیر صنعتی» می‌دانستند و درخور نژاد غیر متمدن روس و اسلاو. هر چند آثار قلمی جدیدی در دست است که روس‌ها در پاره‌ای مواقع از بخوری تازه‌یاب و گاز مانند و سمی برای کشتارهای دسته‌جمعی استفاده می‌کردند. در بیشتر اردوگاه‌های روسیه زندانیان به هنگام قطع درختان جنگلی و یا از سرما در معادن طلای کولیما ویا از گرسنگی در سلول‌های انفرادی جان می‌باختند. گولاگ و بوخنوالد به رغم همه‌ی تفاوت‌ها خاستگاه روشنفکرانه و تاریخی مشابهی داشت. قربانیان آلمانی از شقاوت و بی‌رحمی جان می‌باختند و جان‌باختگان روسی از یأس و ناامیدی. آنان در آشوویتس از گزند گاز می‌مردند و در پچورا از سوزش برف و یخ؛ یا در جنگل‌های متعلق به نوادگان ژرمن‌ها سر به نیست می‌شدند، یا در سرزمین‌های هرز و لم‌یزرع سیبریه. آن‌ها یا در ریزش خروارها سنگ معدن می‌مردند و یا در قطار مخصوص حمل چهارپایان، اما هر مرگی داستان و روایتی داشت از آن خود قربانی.

کدام کتاب؟ موضوع: کوانتوم

سوآل: برای شروع مبحث کوانتوم از کدام کتاب شروع کنم؟

تعریف: کوانتوم چیست؟

  • دو ستون فیزیک قرن بیستم – یکی نسبیت عام که در درس اول در‌باره‌ی آن صحبت کردم، و دیگری مکانیک کوانتومی که در اینجا به بررسی آن می‌پردازم – بسیار با یکدیگر تفاوت دارند. هر دو نظریه به ما می‌گویند که ساختار ریز طبیعت ظریف‌تر از آنی است که به نظر می‌رسد. اما نسبیت عام مانند یک جواهر جمع‌و‌جور است: این نظریه در ذهن یک نفر، یعنی آلبرت‌اینشتین، شکل گرفته است، و دیدگاهی ساده و منسجم در‌باره‌ی گرانش، فضا، و زمان است. از سوی دیگر، مکانیک کوانتومی، یا «نظریه‌ی کوانتوم»، به موفقیت تجربی بی‌مانندی دست یافته است و منجر به کاربردهایی شده است که زندگی روزمره‌ی ما را دگرگون ساخته‌اند (مثلاً همین کامپیوتری که با آن این مطالب را می‌نویسم)؛ ولی در حالی که بیش از یک قرن از تولد آن می‌گذارد، هنوز هم هاله‌ای رازآلود از ابهام آن را در‌بر‌گرفته است.
  • اصطلاح کُوانتوم (به انگلیسی: quantum) در فیزیک به کمترین مقدار ممکن از یک کمیت، مقدار پایه یا یک کوانتم آن کمیت می‌گویند. یک کمیت کوانتیده تنها می‌تواند مقدارهایی گسسته، یعنی مضرب صحیحی از کوانتوم آن کمیت را اختیار کند. برای نمونه، مقدار بار الکتریکی یک جسم که در اثر مالش باردار شده، همواره مضرب صحیحی از بار الکتریکی یک الکترون می‌باشد. هیچگاه مقدار بار الکتریکی یک جسم ۳/۵ برابر بار الکتریکی یک الکترون نخواهد بود. در اینجا به مقدار بار الکتریکی یک الکترون، بار پایه یا یک کوانتم بار می‌گویند و بار الکتریکی جسم نیز کمیتی کوانتیده است.(ویکیپدیا)

کوانتوم برای همه

اگر حوصله خواندن کتاب‌های قطور فیزیک را ندارید، یا اصلا فقط میخواهید راجع به موضوعات مورد بحث این روزها اطلاعات کلی و خلاصه‌ای داشته باشید؛ خواندن این کتاب جذاب و جدید را از دست ندهید:

  • هفت درس کوتاه فیزیک کتاب پرفروش بین‌المللی است که زیبایی فیزیک مدرن و لذت‌های اکتشاف علمی را به خوانندگان عرضه می‌دارد. کارلو روولی در این کتاب با زبانی ساده و بیانی زیبا مباحث گوناگون فیزیک مدرن را بازگو می‌کند: نسبیت عام اینشتین، مکانیک کوانتومی، ذرات بنیادین، گرانش، سیاه‌چاله‌ها، معماری پیچیده‌ی گیتی، و نقشی که انسان‌ها در این دنیای غریب و شگفت‌انگیز ایفا می‌کنند. او ما را به آخرین مرزهای دانش می‌برد— به ظریف‌ترین جزئیات بافتار فضا، به سرچشمه‌ی کیهان، و به ساز و کار درونی ذهنمان. اینجا، در خط مقدم چیزهایی که می‌دانیم، در تماس با اقیانوس ناشناخته‌ها، رمز و راز و زیبایی دنیا چشم‌ها را خیره می‌کند.

کتابی متفاوت به سبک چاد اورزل!

بخشی از کتاب:

«اگر سگ خوبی باشی به تو بیسکویت می‌دهم.»
کمی دلخور شد.«من سگ خیلی خوبی هستم. تو به من بیسکویت می‌دهی. تو چه‌کاره‌ای؟»
«چی؟ اینجا چه کسی دارد چه کسی سبک و سنگین می‌کند؟»
«می‌خواهم بدانم آیا لایق سگی به خوبی من هستی.»
مثل‌اینکه اسم «پرنسس» برایش زیاد هم بد نبود.
«شما چه‌کاره‌اید؟»
«خب، همسر من، کیت، وکیل است، و من استاد فیزیک در آنیون کالج هستم. در زمینه‌ی فیزیک اتمی و اپتیک کوانتومی، هم درس می‌دهم و هم تحقیق می‌کنم.»
«چی کوانتومی؟»
«اپتیک کوانتومی. به طورکلی، مطالعه‌ی برهمکنش‌ بین نور و اتم وقتی که باید یکی یا هر دوی آن‌ها را با فیزیک کوانتوم توصیف کنی.»
«به نظر پیچیده می‌آید.»
«همین‌طور است، ولی چیز جذابی است. هرچیز عجیب و غریبی در فیزیک کوانتوم پیدا می‌شود. ذرات مثل موج رفتار می‌کنند، و امواج مثل ذرات. خواص ذرات تا وقتی که اندازه گرفته نشده‌اند نامعلوم است. فضای خالی پر از «ذرات مجازی» است که بین بودن و نبودن حرکت می‌کنند. واقعاً جالب است.»

باید برمی‌گشتیم به سمت لانه‌اش تا برگه سر پناه‌ی را پر کنم. همین‌طور که داشتیم راه می‌رفتیم گفت:«کوانتوم؟ باید یاد بگیرم.»
«خب، من خوشحال می‌شوم سر فرصت برایت توضیح بدهم.»

  • مثل بیشتر سگ‌دارها، زمان زیادی را به حرف زدن با سگم می‌گذرانم. بیشتر حرف‌ها خیلی معمولی هستند: این را نخور، روی مبل نپر، بیا برویم گردش. اما یک سری از حرف‌هایمان هم در مورد فیزیک کوانتوم است.
    چرا با سگم از فیزیک کوانتوم می‌گویم؟ خب، این شغل من است: من استاد فیزیک دانشگاه هستم. بنابراین، بیشتر اوقات درحال فکر کردن به فیزیک کوانتوم هستم.

    فیزیک کوانتوم چیست؟ فیزیک کوانتوم بخشی از «فیزیک جدید» است، یعنی فیزیک بر اساس قوانین کشف‌شده بعد از سال ۱۹۰۰. قوانین و اصول تدوین‌شده قبل از سال ۱۹۰۰ «فیزیک کلاسیک» را تشکیل می‌دهند.

  • فیزیک کلاسیک فیزیک اشیای روزمره است: توپ تنیس و اسباب‌بازی‌ها، اجاق‌گاز و تکه‌های یخ، آهنرباها و سیم‌کشی برق. قوانین فیزیک کلاسیک حرکت اجسامی که با چشم غیرمسلح دیده می‌شوند را توضیح می‌دهد؛ و ترمودینامیک کلاسیک فیزیک گرم شدن و سرد شدن اجسام، طرز کار موتورها و یخچال‌ها را؛ و الکترومغناطیس کلاسیک رفتار لامپ نور، رادیو و آهنرباها را.
    فیزیک جدید دنیای ناشناخته‌ای فراتر از زندگی روزمره را توضیح می‌دهد. این دنیا اولین‌بار اواخر ۱۸۰۰ و اوایل ۱۹۰۰ در آزمایش‌هایی که با فیزیک کلاسیک توجیه‌پذیر نبودند، نشان داده شد. عرصه‌ی جدید، با قوانین جدید باید تعریف می‌شد.
    فیزیک جدید به دو بخش تقسیم می‌شود، هر بخش خروجی بنیادی از فیزیک کلاسیک است. یک بخش، نسبیت، شامل اجسامی می‌شود که خیلی سریع حرکت می‌کنند یا تحت تأثیر نیروی جاذبه‌ی بسیار قوی هستند. آلبرت اینشتین نسبیت را در سال ۱۹۰۵ معرفی کرد، که به‌نوبه‌ی خود موضوع بسیار جذابی است ولی خارج از بحث این کتاب است.
  • بخش بعدی فیزیک جدید همان بخشی است که در موردش با سگم صحبت می‌کنم. فیزیک کوانتوم یا مکانیک کوانتومی نام بخشی از فیزیک است که با نور و اجسام کوچک مثل مولکول‌ها، تک اتم‌ها و ذرات زیر اتمی سروکار دارد. ماکس پلانک کلمه‌ی «کوانتوم» را در سال ۱۹۰۰ ابداع کرد و اینشتین جایزه‌ی نوبل را برای ارائه‌ی اولین نظریه‌ی کوانتومی نور دریافت کرد. نظریه کامل مکانیک کوانتومی طی سی سال بعد از آن تدوین شد.
  • چاد اورزل استادیار یونیون کالج در رشته‌ی فیزیک اتمی، مولکولی و اپتیکی است. در این کتاب پروفسور چاد اورزل، دانشمند ذرات بنیادی، به زبانی ساده و با استفاده از کمترین معادلات، سعی در انتقال مفاهیم فیزیک به مخاطب از طریق مخاطبی جایگزین دارد که سگ خانگی‌اش باشد. از نظر او سگ‌ها بیشتر از انسان‌ها آمادگی پذیرش مفاهیم فیزیک کوانتوم را دارند چرا که به دنیا بدون هیچ پیش فرضی نگاه می‌کنند و همیشه انتظار غیر‌منتظره‌ها را دارند!
  • او با شفافیت تمام، مفاهیمی نظیر دوگانگی موج – ذره، اصل عدم قطعیت هایزنبرگ (و برداشت غلط عوامانه از آن)، برهم نهی فوتون، قطبش، رمبش تابع موج و تباین سختگیرانه‌ی بور بین فیزیک کوانتوم و کلاسیک، تفسیر چند جهانی فیزیک کوانتوم که در مقابل رمبش تابع موج قرار می‌گیرد، اثر کوانتومی زنو، تونل زنی کوانتومی از میان سد‌های جامد، ذرات مجازی و الکترودینامیک کوانتومی و همچنین استفاده ی عوام فریبانه از انرژی نقطه‌ی صفر و استفاده درمانی از فیزیک کوانتوم را در کتابش توضیح می‌دهد. درلا به لای کتاب، کوشش سگ مخاطبش برای استفاده از این مفاهیم جهت پیشبرد اهداف روزانه‌اش که شامل گرفتن سنجاب یا خرگوش می باشد، روند مطالعه و درک را جذاب‌تر و شیرین‌تر می‌کند.

قلم روزنامه‌نگارها همیشه شیرین‌تر است!

اگر سرآغاز تاریخی نظریه‌ی کوانتومی را کشف «کوانتوم کنش» ماکس پلانک در دسامبر ۱۹۰۰ در نظر بگیریم، در زمان نگارش این کتاب، نظریه‌ی کوانتومی قدمتی ۱۱۰ ساله دارد. چه بسا گمان کنید این زمان برای تسلط و فهم کامل معانی نظریه نزد فیزیکدانان کافی بوده باشد. زمانی کافی برای کنار آمدن با ایده‌های نظریه‌ی کوانتومی درباره‌ی تصادف و علیّت و سرشت واقعیت فیزیکی. اما با گذشت زمان، حیرت ما نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش نیز یافته است.

با اینکه کسی از طرزکار واقعی نظریه‌ی کوانتومی باخبر نیست، اما در کل تاریخ علم، قواعد کاربردش بی‌چون‌وچرا، و دقت و صحت پیش‌بینی‌هایش بی‌همتا بوده‌اند. هرچند هنوز بحث داغ نحوه‌ی تعبیر نظریه‌ی کوانتومی در جریان است، اما درباره‌ی صحت بنیادی آن اختلاف‌نظر وجود ندارد.
این کتاب گرامیداشت نظریه‌ای شگفت‌انگیز اما به‌کلی آزارنده، از زمان ولادتش در کوره‌های ساخت چینی‌آلات مورد استفاده در مطالعه تابش جسم سیاه در سال ۱۹۰۰ گرفته تا وعده‌ی فعال کردن رویدادهای کوانتومی جدید در برخورددهنده‌ی بزرگ هادرون واقع در سرن، حدود یک قرن بعد از تاریخ فوق است. این سرگذشت در چهل «موقعیت» مهمِ کشف حقیقت یا نقطه‌ی عطف در مسیر پیشرفت نظریه روایت می‌شود.

این کتاب برای راهنمایی کسانی نوشته شده است که میخواهند در نظریه‌هایی تجسس کنند که به یاری آن‌ها دانشمندان می‌کوشند دنیای اسرارآمیز اتم را بفهمند

  • این کتاب سرگذشت حیرت‌آور فراگیرترین انقلابی را بازگو می‌کند که علم فیزیک از زمان نیوتون به بعد به خود دیده است.
  • در نخستین سال قرن بییستم ماکس پلانک نظریه‌ی کاملا جدیدی را مطرح کرد که بر پایه‌ی آن نور نه به طور یکنواخت و پیوسته، بلکه به طور گسسته و به صورت دسته‌های کوچک یا «کوانتوم‌ها» جذب می‌شود. پنج سال بعد آلبرت اینشتین اظهار داشت که خود تابش هم باید به صورت کوانتوم باشد. این دو نظر بینش تازه‌ای را درباره‌ی ساختار ماده مطرح و علم فیزیک را بکلی دگرگون نمود.
    در این کتاب سیر تاریخی این بینش جدید و مفاهیم اساسی نظریه‌ها و کشف‌های بزرگی چون ترازهای انرژی اتم بور، نظریه‌ی موجی دوبروی، معادله موج شرودینگر، اصل عدم قطعیت هایزنبرگ، مکانیک کوانتومی دیراک، ساختار ریرز زومرفلد و… به زبانی ساده و روشن و غیر تخصصی بیان شده است.

نیم قرن پیش و بیش از دو هزار سال پس از آنکه فلاسفه یونان باستان برای نخستین‌بار به درکی از اتم برسند، معلوم شده بود که این عناصر اساسی ماده از ذراتی کوچک، از الکترون‌های سبکی که دور از یک توده هسته مرکزی دور آن می‌چرخند، تشکیل شده است.

در دوران پس از واقعه هیروشیما که قدرت انفجار هسته‌ای اتم‌ها آشکار شد، درک ماهیت هسته اتم و نیروهای اسرارآمیزی که آن را مهار می‌کنند، مرز جدیدی را در علم تعریف کرد. اینکه هسته اتم دارای ساختار هزار تویی خاص خود است از قبل واضح بود؛ آنچه مایه شگفتی بود این که هرچه دانشمندان نگاه نزدیک‌تری به آن می‌انداختند، پیچیدگی‌های بیشتری نمایان می‌شد و در ادامه این رازآلودگی، ذرات عجیبی – مشابه آنچه که با رفتاری متفاوت در زمین نیز یافت می‌شد – کشف شدند که در نتیجه اثبات پرتوهای کیهانی به اتمسفر فوقانی، از آسمان به زمین می‌ریختند. کشف اشکال غیرعادی از ماده در آزمایشگاه‌های متعدد، که حتی به تصور دانشمندان هم در نیامده بود، درک کلی ما را از طبیعت متحول می‌کرد و هر نظریه مفسِر عالم می‌بایست توضیحی برای آن‌ها داشته باشد.

  • عنوان «معمای بی‌نهایت» در نگاه نخست به یکی از آن بازیچه‌های چوبی می ماند که پس از چند دقیقه بازی، از سر استیصال آن را به گوشه ای پرتاب می کنید، اما معمای بی‌نهایت در عنوان این کتاب به یک شگفتی واقعی ریاضی معطوف است که فیزیکدانان ذرات بنیادین را در نیمه‌ی اول قرن گذشته سردرگم کرده بود. داستان پیموده شدن این جاده‌ی پرفراز و نشیب توسط فیزیک، اکنون از سوی «فرانک کلوز» فیزیکدان نظری سرشناس و نویسنده‌ی چیره‌دست، بازگو می‌شود.
    عنـوان فرعی کتاب کلوز «نظریه‌ی میدان کوانتومی و پژوهشی در نظم عـالم» است و روایتگر داستان چگونگی پیدایش نظریه میدان است. تا دهه‌ی 1930 الکترودینامیک کوانتومی نظریه‌ی زیبا و ظریفی برای برهم‌کنش نور با اتم‌ها فراهم کرده بود. اما در نگاهی موشکافانه‌تر، معادلات پیش‌بینـی کردند که احتمال وقوع رویـدادهای خاصی بی‌نهایت است.1
  • فرانسیس ادوین کلوز (فرانک کلوز) متولد 24 جولای 1945 فیزیکدان ذرات بنیادی و استاد بازنشسته‌ی فیزیک دانشگاه آکسفورد است. شهرت او علاوه بر تحقیقات علمی به خاطر سخنرانی‌ها و تلاش‌هایش برای عامه فهم کردن علوم است. او پس از اتمام دوره‌ی پسادکتری در استنفورد، از سال 1973 تا 1975 در مرکز سرن سوئیس به کار تحقیقاتی مشغول بود و از سال 1997 تا 2000 مدیر ارتباطات و فعالیت‌های آموزشی سرن بوده است. او از سال 2001 استاد تمام‌وقت دانشگاه آکسفورد شد و در همین حین استاد مهمان دانشگاه بیرمنگام نیز بوده است. او علاوه بر کتاب حاضر کتاب‌های مهم دیگری نیز تألیف کرده است از جمله: پیاز کیهانی در سال 1983، میراث ستاره‌ی صبح در سال 2000، اودیسه‌ی ذرات در سال 2002، فیزیک ذرات در سال 2004، هیچ در سال 2008، نوترینو در سال 2010، نظریه‌های همه چیز در سال 2017 و چند کتاب دیگر.
  • از افتخارات و جوایز او می‌توان به این موارد اشاره کرد: همکاری تحقیقاتی با موسسه فیزیک از سال 1991؛ مدال کلوین در سال 1996 به خاطر سهم چشمگیر او در عامه فهم کردن فیزیک؛ نیابت ریاست انجمن پیشرفت علوم بریتانیا از 1993 تا 1999؛ دریافت نشان OBE (بالاترین نشان افتخار امپراتوری بریتانیا) در سال 2000؛ ریاست تیم بریتانیایی المپیاد فیزیک از 2003 به بعد و جایزه معتبر مایکل فارادی از انجمن سلطنتی در 2013 .

خرید فایل الکترونیک کتاب‌ها

آیا با پرداخت مبلغ در سایت نشر مازیار امکان خرید نسخه الکترونیک یا صوتی هم وجود دارد؟

در وبسایت رسمی انتشارات مازیار
کلیه عناوینی که بفروش میرسند یا اطلاعات کامل آنها موجود است فقط به صورت نسخه چاپ شده عرضه میشوند و خرید از وبسایت به منزله‌ی دریافت نسخه چاپی است.

انتشارات مازیار برای عرضه نسخه‌های صوتی و الکترونیک کتاب‌های خود با دو موسسه آوانامه و طاقچه همکاری میکند.

شما برای تهیه عناوینی که نسخه الکترونیک/صوتی آنها موجود است میتوانید به وبسایت‌های نام برده مراجعه کرده و خرید خود را از طریق همکاران انجام دهید.

لازم به ذکر است واریز هیچگونه وجهی برای عرضه مستقیم توسط نشر قابل قبول نمیباشد.

توضیح در مورد کتاب‌هایی که چندین ناشر دارند

چرا برخی کتاب‌ها چندین ناشر دارند؟ آیا محتوای همه ناشرین یکی است؟

توضیح در خصوص کتاب‌هایی که از سوی نشر مازیار ترجمه و منتشر می‌شوند:

  • نشر مازیار کتابی را که ابتدا از سوی همکار ناشر دیگری منتشر شده باشد مجدد منتشر نمیکند زیرا این کار خارج از منشور اخلاقی نشر میباشد.
  • بدین جهت کتابی که از سوی نشر مازیار منتشر میشود، برای اولین بار به زبان فارسی ترجمه و مشخصات نشر در کتابخانه ملی ثبت میشود. شما میتوانید برای اطلاعات دقیق به سایت کتابخانه ملی مراجعه کنید.
  • در خصوص محتوای نشر، لازم به ذکر است کتاب‌ها بدون هیچگونه تغییری نسبت به متن اصلی منتشر میشود و برای تضمین این موضوع معمولا متن اصلی کتاب‌ها به صورت رایگان در سایت قرار داده میشود.
  • ترجمه کتاب‌ها توسط مترجمین مجرب و متخصص در حوزه کاری انجام میشود
  • اختلاف تعداد صفحات نسبت به متن اصلی یا ناشر دیگری ارتباط مستقیم فقط با نوع فونت انتخابی نشر و صفحه‌چینی این نشر دارد و دلیل بر حذف یا تغییر مطلب نیست.
  • پیشنهاد میشود برای اطلاع از نام کتاب اصلی همیشه صفحه شناسنامه در هر کتاب را ملاحظه کنید.
  • نشر مازیار بدلیل اعتبار و معرفی بهتر کتاب به خواننده، نام اصلی کتاب‌های ترجمه‌شده را بر روی جلد کتاب(ها) نیز عنوان می‌کند

انتشارات مازیار در صفحات اجتماعی

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید و از آخرین اخبار انتشارات مازیار با خبر شوید.

اخبار مربوط به جشنواره‌ها، در دست ترجمه‌ها، تازه‌های نشر و …

توییتر

اینستاگرام

کانال تلگرام

09353141220

در دانلود فایل بخشی از کتاب مشکل دارید؟

با انتقال وبسایت به پروتوکل امن، ممکن است در دانلود بخشی از کتاب ها مشکل داشته باشید.
لازم است در صورت مواجهه با توجه به عکسهای راهنمای زیر عمل کنید.
در صورت مشکل با پشتیبانی در تماس باشید.

کتاب حیات 3: انسان در عصر هوش مصنوعی

سوال‌ها و شبه‌هایی از سوی دوستان و خریداران برخی کتاب‌ها مطرح می‌شود که لازم به ذکر توضیحی مختصر و به نظر جامع است.

قابل توجه خوانندگان کتاب حیات 3: انسان در عصر هوش مصنوعی
چون یکی از همکاران انتشاراتی این کتاب را با اختلاف حدود 200 صفحه و قیمت بسیار بالاتری نسبت به نسخه نشر مازیار منتشر کرده است جهت رفع سوتفاهم برای خوانندگان مجموعه قلمروعلم متن انگلیسی کتاب در سایت و کانال تلگرام قرار داده میشود تا خواننده خود دریابد که کلمه‌ای از کتاب از سوی انتشارات مازیار حذف نشده است. اگر تعداد صفحات کمتر است به دلیل نوع صفحه بندی متفاوت است و همچنین قرار دادن بخش کتابشناسی در سایت برای افرادی که مایل‌اند به مطالعه‌اند؛ که در این گرانی کاغذ کسی که نیازی به مطالعه ندارد هزینه اضافی پرداخت نکند که این خود تصمبیمی به جاست.
https://mazyarpub.ir/shop/life3max-tegmark/

جشنواره #پاییز_با_کتاب

[rev_slider_vc alias=”jewelry”]

#پاییز_با_کتاب

??جشنواره به مناسبت آغاز فصل پاییز و عرضه تازه‌های نشر مازیار

?10 تا 15 درصد تخفیف ویژه خرید آنلاین از وبسایت، تلگرام، واتس اپ و یا تلفنی

?مدت جشنواره: 28 شهریور – 30 شهریور (چهارشنبه تا جمعه هفته آخر شهریور)

? ارسال سریع برای تهران و شهرستان

? ارسال رایگان برای تهران و شهرستان با حداقل خرید، مبلغ هشتاد و پنج هزار تومان

? ارسال در تهران و شهرستان از طریق پست سفارشی بوده و هزینه ثابت 6500 تومان میباشد.

? لازم به ذکر است فقط مجموعه کامل کتاب کوچه شامل این تخفیف نمی‌شود و تنها ارسال رایگان این مجموعه امکان‌پذیر است.

?این تخفیف صرفا شامل خرید اینترنتی از وبسایت نشر و یا سفارش ازطریق تلگرام و یا شماره ۰۹۳۵۳۱۴۱۲۲۰ است.

⚠️سفارش‌هایی که شامل تازه‌های نشر میباشند (آینده انسان و حیات 3) طی یک الی دو هفته پس از تاریخ جشنواره ارسال میگردند و خرید این دو کتاب با تخفیف به عنوان پیش فروش میباشد. مشاهده این عناوین:

https://mazyarpub.ir/%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87/%D9%BE%DB%8C%D8%B4-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%AA%D8%A7%D8%B2%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7/

?هدف از برگزاری این جشنواره‌ها، ترویج فرهنگ کتابخوانی و خرید آسان‌تر است.

⭕️شیوه پرداخت:
1. آنلاین از طریق کارت‌های شتاب -> ویژه خرید از وبسایت
2. واریز به کارت

?نحوه سفارش در تلگرام و واتس اپ:

✍?۱. عناوین درخواستی خود را به همراه تعداد جلد

✍?2. آدرس و شماره همراه و فامیلی (کد پستی اختیاری)

✍?3. برای شما فاکتور مطابق سایت و با قیمت‌های سایت محاسبه و ارسال میگردد

✍?4. اطلاع خریدار پس از واریز (ارسال اسکرین شات و یا عکس از انجام تراکنش)

??شرایط ارسال:

?پست سفارشی بوده و پس از تحویل به اداره پست بین 1 الی 3 روز کاری به دست شما میرسد. هزینه پست برای همه شهرها و استان‌ها (حتی تهران) 6500 تومان میباشد.

? امکان ارسال از طریق پیک با الوپیک برای تهران نیز امکانپذیر است که در اینصورت هزینه به عهده خریدار است.

? روزهای ارسال سفارش شنبه تا چهار شنبه قبل از ساعت 2 میباشد.

?پس از ارسال برای شما کد رهگیری مرسوله پستی ارسال میگردد که میتوانید از طریق لینک زیر پیگیری کنید:
http://newtracking.post.ir/

?اطلاع از موجود بودن یا نبودن کتاب‌ها:

??با مراجعه به وبسایت و جستجوی کتاب مورد نظر میتوانید از موجود بودن یا نبودن کتاب‌ها مطلع شوید.

?برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه ارسال به لینک زیر در وبسایت مراجعه کنید:
https://mazyarpub.ir/site-terms-and-conditions/

??لینک‌های کاربردی در وبسایت انتشارات مازیار:

?سوالات متداول و راهنمای استفاده از وبسایت:
https://mazyarpub.ir/website-guide/

?قوانین و مقررات سایت + نحوه ارسال سفارشات:
https://www.mazyarpub.ir/site-terms-and-conditions/

?با کد سفارش خود، اطلاعات مربوط به سفارشتان را در سایت رهگیری کنید:
https://mazyarpub.ir/follow-the-order/

لینک‌کانال:
@mazyar_pub?

? اکانت سفارش در تلگرام، واتس اپ و تلفنی:
@nashremazyar
09353141220

انتشارات مازیار برنده شانزدهمين دوره جایزه ترویج علم ایران:

جایزه ترویج علم

کمیته جایزه ترویج علم ایران به استناد مصوبه 20/5/81 هيأت مديره انجمن ترويج علم ايران، به منظور قدردانی از کوشش‌های مروجین علم و تشویق عموم به فعالیت و زمینه‌سازی برای ارتقای بینش و تفکر علمی در جامعه،  هرساله مراسم جایزه ترویج علم را برگزار و از افراد یا سازمان‌هایی که بهترین و مؤثرترین فعالیت‌ها را برای همگانی‌ کردن علم، گسترش اندیشه و فرهنگ علمی در ایران و کاربرد علم در هریک از سطوح زندگی اجتماعی انجام داده‌اند، تقدیر می‌کند.

منبع: انجمن ترویج علم ایران

شانزدهمين دوره(1394)، برج ميلاد تهران:

انتشارات مازیار به سرپرستی جناب آقای مهرداد کاظم‌زاده

معرفی کتاب: همشهری آنلاین

هر فرهنگي کيهان شناسي خود را دارد، داستان خود از اين که جهان هستي چگونه به وجود آمده، از چه ساخته شده، و به کجا ميرود. شگفتا که کيهان شناسي در قرن حاضر رشتهي پژوهشي خوشتعريفي در قلمرو فيزيک و اخترشناسي است.

در دهه 1970، مطالعه کيهانشناسي دستخوش تغييرات بنيادين شد. پيشاز اين دوره، کيهان‌شناسان نوين پرسش‌هايي از اين دست مطرح کردند که ترکيبات آنچه کهکشان‌ها را مي‌سازند چيست و آنها کجاها هستند؟ جهان با چه سرعتي منبسط مي‌شود؟ چگالي ميانگين ماده در کيهان چيست؟ پساز اين دوره، در کيهان‌شناسي جديد کيهان‌شناسان پرسشهاي جديتري مطرح کردند که از آن جمله‌اند: چرا بايد مادهاي وجود داشته باشد؟ اين ماده از کجا آمده است؟ چرا جهان هستي به همان اندازه فاصله‌هاي بزرگ همگن است؟ چرا چگالي ماده کيهان از جمله انرژي انبساط جهان تقريباً با انرژي گرانشي متوازن است؟ به بيان ديگر، سرشت پرسش‌ها تغيير کرد. پرسشها بنياديتر شدند. چرا؟ به چيست؟ و چگونه؟ و کجا؟ افزوده شد. آلن گوث يکي از پيشگامان جوان کيهانشناسي جديد است که چراها را مطرح مي‌کند و نظريه جهان تورمي او پاسخهاي زيادي در آستين دارد. …

ادامه این مطلب در وبسایت همشهری آنلاین

معرفی ۱۰۰ کتاب علمی- نجومی مفید در وبسایت علمی بیگ‌بنگ

درود بر دوستان و همراهان سایت بیگ بنگ، به بهانۀ نمایشگاه کتاب تهران لیست ۱۰۰ کتاب علمی، زیست شناسی، فیزیکی و نجومی جالب که ممکنه در نمایشگاه وجود داشته باشه رو تو این پست معرفی کردیم.

 

مشاهده این پست در سایت منبع