نقد و معرفی کتاب نابخردی‌های پیش‌بینی‌پذیر از دیدگاه سایت همیارآکادمی

کتاب نابخردی های پیش بینی پذیر یکی از کتاب‌های معروف حوزه بازاریابی و کسب و کار است که به بررسی و تحلیل تصمیم‌های مصرف کنندگان می‌پردازد. دن آریلی؛ نویسنده‌ی این کتاب که خود یک روان شناس است، رفتار افراد در شرایط مختلف را نیز به چالش می‌کشاند.

کتاب نابخردی های پیش بینی پذیر یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های روانشناس و استاد MIT ، دن آریلی است. هدف اصلی و انگیزه نویسنده از نوشتن این کتاب، رفتار منظم و غیر منطقی مصرف کنندگان است. همچنین در کتاب می‌پردازد به اینکه رفتار غیر منطقی مصرف کنندگان برای بازاریابان یک فرصت است.

معرفی کتاب نابخردی های پیش بینی پذیر

بیشتر ما فکر می‌کنیم نگاه عاقلانه‌ای به مسائل داریم و عاقلانه هم عمل می‌کنیم. اولین چیزی که  از خواندن این کتاب می‌فهمیم این است که رفتار ما گاهی هیچ شباهتی به یک رفتار عاقلانه ندارد! این کتاب پر از مثال‌هایی است که نشان می‌دهد ما با این‌همه ادعای بلوغ فکری چقدر ساده، روزمره و تکراری در تله‌های تبلیغاتی و ذهنی می‌افتیم. تله‌هایی مثل تخفیف‌دار کردن یک جنس گران، یا استفاده از محصولات رایگانی که بی هزینه هم نیستند.

زیبایی کتاب همین‌جاست. با خواندن هر بخشی از کتاب رفتارهایی که از ما در موقعیت مشابه سر می‌زند به خاطرمان آمده و جلویمان رژه می‌روند. کتاب در هر بخش یکی از تله‌های شناختی را معرفی می‌کند، به امید آنکه اگر نسبت به این موقعیت‌ها شناخت پیدا کنیم در آینده کمتر چنین اشتباهی را انجام دهیم.

۱۳ تصمیم غیرمنطقی غیرقابل پیش بینی

دن آریلی در ۱۳ مورد تصمیمات غیرقابل پیش بینی و غیرمنطقی مصرف کنندگان را بیان می‌کند و همچنین آن‌ها را به عنوان ۱۳ فرصت برای بازاریابان به شمار می‌آورد. این تصمیمات شامل موارد زیر می‌باشند:

  1. ذهن بیشتر افراد همیشه برای تصمیم گیری از تفکر مقایسه‌ای استفاده می‌کند.
  2. همیشه مشاهده اولین قیمت بر روی تصمیم گیری‌های افراد تاثیر می‌گذارد.
  3. هزینه‌ی صفر همیشه یک اثر قیمت را بر روی مصرف کنندگان خواهد داشت.
  4. پرداخت جریمه یا هزینه برای انجام یک کار هیچگاه شرایط را بهتر نمی‌کند و بر روی افراد اثر نمی‌گذارد.
  5. افراد در هنگام هیجان و برانگیختگی بسیار متفاوت فکر می‌کنند و تمرکزشان بسیار پایین می‌آید.
  6. بیشتر افراد مشکل پیش بینی و خود کنترلی دارند و در این شرایط تصمیم خود را تغییر می‌دهند.
  7. افراد به چیزهایی که مالک آن هستند بیش از اندازه ارزش می‌گذارند و برای بدست آوردن همان چیزها چندان ارزشی قائل نمی‌شوند.
  8. در هنگام خرید گزینه‌ها ما را از مسیر دور می‌کنند و هزینه زیادی ما را فریب می‌دهد.
  9. انتظارات مثبت و منفی بر روی ذهن، تجربه و تصمیم گیری افراد اثر می‌گذارد.
  10. قیمت زیاد و مارک دار بودن یک کالا در مرور زمان بر روی تجربه‌ی افراد اثر می‌گذارد؛ مانند برند نایک.
  11. برخی از افراد در برابر تهدیدها و خطرها صادق هستند اما برای اتفاقات کوچک و بی ارزش صداقت خود را از دست می‌دهند.
  12. پول نقد و هرجا که بحث پول در میان باشد افراد را صادق نگه می‌دارد اما اگر در جایی بحث پول در میان نباشد تقلب نیز زیاد می‌شود.
  13. مصرف کنندگان اغلب در مدل‌های بازاریابی منطقی عمل می‌کنند اما رفتار غیرمنطقی آن‌ها نیز تصادفی نیست.

برای مطالعه کامل این مقاله به سایت همیار آکادمی مراجعه کنید: 

خلاصه کتاب نابخردی های پیش بینی پذیر

معرفی کتاب نابخردی‌ها/ توسط دکتر علی سرزعیم در سایت الف

آوریل 24, 2020

نقدی بر کتاب سرزمین گوجه‌های سبز/ قلم محمد اسعدی

آوریل 24, 2020

1 یک دیدگاه در نقد و معرفی کتاب نابخردی‌های پیش‌بینی‌پذیر از دیدگاه سایت همیارآکادمی

  1. سلام.خواستم بابت وبسایت خوبتون ازتون
    تشکر کنم و امیدوارم باعث ایجاد انگیزه براتون بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *